از محدودیت های کرونایی تا محرومیت های دیجیتالی

در فاصله نه چندان دوری در همین دهکده کوچک جهانی، این‌روزها دانش‌آموزان و دانشجویان حتی برای یک آموزش مجازی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

صدای تلویزیون از پنجره اتاقش به گوش می‌رسید که دانش آموزان نگران نباشند، معلم‌های ما از طریق فضای مجازی به آینده‌سازان این مرز و بوم آموزش‌های لازم را می‌دهند تا از درسشان باز نمانند.

کم کم صدای تلویزیون کم می‌شود از پنجره اتاق چهره آفتاب سوخته کودک روستایی نمایان می‌شود، انگار دنیایی بر دوشش سنگینی می‌کند! می‌دانید چه در سر این کودک همچون پتکی فولادی به این‌طرف و آن‌طرف می‌خورد؟

شاید باورش کمی سخت باشد، اما واقعیت دردناکی است که این کودک خود را جدای از آینده سازان مملکتش می‌بیند که نمی‌تواند با هم سن و سالانش به ادامه تحصیل بپردزاد.

کرونا آمد…

کرونا آمد و همه برنامه‌های دنیا را به یک باره برهم زد، آموزش‌ها را مجازی کرد و کارها را دورکاری…

تصویر کودکی که در روستاهای محروم شهرستانم برای آموزش و تحصیل بازمانده اند قلبم را به رنجی در آورد تا قلمم را به نگارش آورد.

آری اینجا سمیرم است؛ تنها در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، این فاصله‌ای اندک است برای دهکده جهانی امروز که همه جای آن را آنتن‌های مخابراتی و دکل‌های اینترنتی زیر چکمه‌های خود گرفته اند.

متأسفانه با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش برای دانش آموزان استفاده از تلفن‌های همراه بحث داغ این روزهای دنیای آموزش کشور شده است که بسیاری را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده که از جمله آن می‌توان به عدم وجود تجهیزات از قبیل تلفن‌های هوشمند، سیستم‌های کامپیوتری و بعضاً تلویزیون اشاره کرد.

شاید باورش سخت باشد اما هنوز هم خانه‌هایی هست که از وجود تلویزیون نیز محروم مانده اند و نمی‌توانند حتی از برنامه‌های تلویزیونی نیز بهره ببرند.

یکی دیگر از اصلی ترین معضلاتی که دانش آموزان بسیاری با آن مواجه هستند عدم وجود تلفن‌های هوشمند برای شرکت در کلاس‌های آنلاین می‌باشد و بعضاً حتی با وجود تلفن هوشمند به دو دلیل عدم آنتن دهی مناسب تلفن همراه و عدم سرمایه برای خرید بسته‌های اینترنتی با توجه به تعطیلی مشاغل و کاهش درآمد نمی‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند.

با توجه به کوهستانی بودن شهرستان سمیرم و قرارگیری در نقاط کور، بسیاری از روستاها از اینترنت پرسرعت برخوردار نبوده و بعضاً با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی از تلفن‌های همراه دیجیتالی نیز برخوردار نمی‌باشند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم نیز چندی پیش در رابطه با همین موضوع متذکر شد: متأسفانه برخی از خانوارهای کم در آمد و به ویژه روستاییان برای دریافت آموزش‌های مجازی با مشکلاتی رو به رو هستند.

با توجه به این موضوع که دانش آموزان این شهرستان در بیش از ۱۲۰ روستا تقسیم شده‌اند و ارتباطات در مناطقی از این نقاط بسیار ضعیف است راهکار آموزش مجازی برای این دانش آموزان بسیار مشکل و در برخی نقاط غیر ممکن است.

محمد نادری سمیرمی چندی پیش در جلسه شورای منطقه‌ای آموزش و پرورش سمیرم که در فرمانداری این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد بهره گرفتن از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را نیازمند پیش نیازهایی دانست که تأمین آن برای بسیاری از خانوارها مقدور نمی‌باشد.

نادری اهمیت فرهنگ سازی برای استفاده از تکنولوژی برای آموزش‌های مجازی را امری حیاتی دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز برخی از خانواده‌ها استفاده از فضای مجازی برای آموزش‌های رسمی است و برای حل و فصل این مشکل مدتی زمان می‌برد تا همه‌گیری بیشتری پیدا کند.

وی فقر مالی برخی از خانواده‌ها و همچنین کاهش درآمد در ایام ویژه درگیری با کرونا را که گریبانگیر مشاغل مختلف شده است را از اصلی‌ترین دلایل این موضوع دانسته و تاکید کرد: حضور خیران در این روزها می‌تواند بیش از پیش یاریگر دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور باشد.

بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان سمیرم به اینترنت دسترسی ندارند

محمد نادری تصریح کرد: بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ درصد از فراگیران شهرستان سمیرم به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند که البته بخشی از آن با همکاری شرکت مخابرات برطرف شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش سمیرم در همین رابطه افزود: بخش دیگری از دانش آموزان که این مشکلات را در پیش روی آموزش خود می‌دیدند با همراهی کارشناسان اداره آموزش و پرورش و تهیه جزوه‌های آموزشی به مسیر آموزش از راه دور بازگشتند تا از سایر دانش آموزان عقب نمانند.

مدیر آموزش و پرورش سمیرم تاکید کرد: از پنج هزار و ۲۰۰ محصل ابتدایی ۴۲ درصد، از ۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز متوسطه اول ۳۳ درصد و از ۲ هزار و ۲۰۰ فراگیر متوسطه دوم ۳۰ درصد از آنها امکان حضور در فضای مجازی را ندارند.

نادری، آموزش و پرورش را مهمترین نهاد و مجموعه سازمانی کشور دانست که تنها در سمیرم با ۱۶۹ مدرسه و حدود ۱۰ هزار محصل فعالیت دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش سمیرم نقش خیران را در روزهایی که ویروس خطرناک کرونا مانع تشکیل کلاس‌های درس شده تأثیرگذار و ستودنی دانست و افزود: دیروز خیران مدرسه‌ساز برای احداث حدود ۲۰ مدرسه و مرکز آموزشی ورود کردند و امروز خیرخواهان دیگری برای کمک به نظام تعلیم و تربیت، آستین همت را بالا زدند.

به گفته وی، تعدادی از خیران گمنام و حتی در پویش‌هایی به شکل مجازی و موبایلی، برای خرید و تأمین اینترنت و گوشی همراه دانش‌آموزان بی‌بضاعت اقدام کرده اند و برخی نیز به شکل خودجوش آموزش‌های مجازی کمک درسی را دنبال می‌کنند.

این صحبت‌های رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم در حالی گفته شده است که هنوز هم دانش آموزان در روستاها از نعمت آموزش مجازی برخوردار نیستند و جای کار دارد تا بتوان آن را نیز به شبکه گسترده آموزش متصل کرد.

شبکه آموزش مجازی شاد یا غمگین!؟

شبکه آموزش شاد نرم افزار معرفی شده برای آموزش مجازی دانش آموزان است تا بتوانند در محلی امن و راحت برای آموزش وارد فضای مجازی شوند؛ اما چقدر در این رابطه درست فعالیت شده است تا همه دانش آموزان بتوانند از آن بهره ببرند.

این روزها معنی کلمه شاد برای برخی از خانواده‌ها در شهرستان سمیرم و چه بسا در سراسر ایران عزیزم تغییر کرده است!

آری این یک واقعیت تلخ است که برای نصب برنامه شاد باید چشمان دانش آموزی به خاطر نداری و فقر خیس شود و خانواده‌ها برای برای خرید و تأمین تلفن‌های همراه جلوی فرزندانشان سرافکنده.

جالب‌تر اینکه نرم افزار شاد برای نصب به سیستم عامل اندروید بالا نیاز دارد و تلفن‌های همراه کمی قدیمی قابلیت نصب آن را ندارند.

آموزش رایگان یا دوصد برابر گران

این روزها با توجه به مجازی بودن آموزش‌های دانش آموزان و قیمت‌های سر سام‌آور تلفن‌های همراه شعار آموزش رایگان به شوخی دانش آموزان در همان برنامه شادْنام شده است که بسیاری را با مشکل مواجه کرده است.

از قیمت‌های کذایی و سرسام‌آور موبایل در این روزها که به صورت کاملاً افسار گسیخته به فلک سر می‌کشد که بگذریم قیمت بالای اینترنت برای ورود به سامانه شاد، دانلود و آپلود مطالب ارسالی توسط معلمان و دانش آموزان دردسری تازه برای ورود به خانواده آموزش مجازی دانش آموزان را نمایان میکند.

مسئله از جایی جالب می‌شود که هیچ‌یک از اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت‌های اینترنتی برای استفاده دانش آموزان از فضایی مجازی طرح یا برنامه خاصی را مطرح نکرده اند؛ شرکت مخابرات و دولت الکترونیک که بماند…

چندی پیش بود که محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره اختصاص شبکه رایگان اینترنت این گونه حرف به میان آورد و گفت: در شبکه‌ای که در نظر گرفتیم اینترنت رایگان در اختیار معلمان و دانش آموزان از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه ملی اطلاعات قرار خواهد گرفت و بخشی از این شبکه جز اطلاعات حاکمیتی است که در اختیار وزارتخانه است و از آنها مراقبت می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی با پیام‌رسان‌های داخلی داشتیم و عملیات تعاملی آغاز خواهد شد.

اما این روزها فارغ از زحمات دو چندان برابری معلمان برای تولید محتوا و رسیدگی به دانش آموزان در این شرایط خاص نارضایتی آن‌ها به خاطر حجم بالای محتوای تولیدی به گوش می‌رسد که البته دغدغه اصلی این عزیزان همچون همیشه دانش‌آموزانشان است که بعضاً به خاطر حجم بالای مطالب با مشکل تأمین اینترنت رو به رو می‌شوند.

به گزارش سمنا این روزها بحث امتحانات مجازی و حضوری دانش آموزان نیز معظلی جدید را به دنبال دارد چه بسا که بسیاری از دانش آموزان روستایی در شهرستان سمیرم امکان استفاده از فضای مجازی را نداشته و تنها راهکار امتحان حضوری است، که جدای از خطر کرونا تفاوت امتحان حضوری و غیر حضوری بین دانش آموزان را بیش از پیش مطرح می‌کند.

محمد نادری رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سیمر در این رابطه نیز متذکر شد: معلمان و آموزگاران ما با توجه به اختیارات خود در این ضمینه به چگونگی برگزاری امتحانات یا کیفیت سنجی دانش‌آموزان رسیدگی میکنند و علاوه بر آن کیفت آموزش این دانش آموزان در نوبت اول را نیز مد نظر خود قرار می‌دهند.

نادری همچنین با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی در مقاطع نهم و دوازدهم به صورت حضوری متذکر شد: تمامی دانش آموزان برای حضور در جلسه امتحان از ماسک و دستکش باید استفاده کنند که البته خود ما نیز علاوه بر تهیه این اقلام قبل و بعد از امتحانات محل های آزمون را ضد عفونی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ خبرنگار: سید محمد مهدی قائم مقامی

Go to TOP