نمادی برای جلب اعتماد مشتری

چگونه فروشگاه‌های اینترنتی مجوز می‌گیرند؟

خرید اینترنتی مقوله‌ای است که در عرض چند سال اخیر به صورت آهسته و تدریجی جای خود را در میان کاربران حرفه‌ای ایرانی باز کرده است. مسلما با مشکلاتی که به خاطر قطعی و وصلی اینترنت یا سرعت کند آن همیشه در ایران وجود داشته است، مردم ایران نتوانسته‌اند به‌صورت کامل به سیستم‌های خرید از فروشگاه‌های اینترنتی اطمینان داشته باشند. گذشته از مشکل اینترنت، بحث امنیت هم همیشه مطرح بوده است و بسیاری از افراد از این ماجرا واهمه داشته‌اند که مبادا اطلاعات مربوط به کارت بانکی آنها توسط یک درگاه نامطمئن پرداخت الکترونیک، فاش شده و دست افراد نااهل بیفتد.
با تمامی این مشکلات باز هم افرادی بوده‌اند که به سراغ این نوع از خریدها رفته و باعث ایجاد رونق در فروشگاه‌های اینترنتی شده‌اند. به‌گونه‌ای که امروزه شاهد آن هستیم که تعداد این فروشگاه‌ها که یک کسب‌وکار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.
به دلیل همین استقبال کاربران و فعالان این عرصه بوده که مدیران کشور سعی بر این داشتند به‌گونه‌ای رسمیت بیشتری به این دسته از کسب‌وکارها ببخشند و در کنار آن باعث ایجاد امنیت بیشتری در فضای کسب‌وکار الکترونیک کشور شوند. حتما تا به حال نام (نماد الکترونیکی) یا (ای نماد) به گوش شما هم خورده است. در حال حاضر اگر شما تصمیم داشته باشید که کار اینترنتی برای خود به راه بیندازید و خرید و فروشی را از طریق این بستر انجام دهید باید یک تاییدیه داشته باشید. نماد اعتماد الکترونیکی در حقیقت یک اعتبار یا نشانه است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به‌عنوان یک تاییدیه یا مجوز به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. هر فروشگاهی که صاحب نماد الکترونیکی باشد به‌طور حتم می‌تواند مشتریان بیشتری را جلب کند زیرا با وجود این نماد، مردم آسان‌تر می‌توانند به آن فروشگاه اعتماد داشته باشند. به این ترتیب حداقل این طرز فکر وجود خواهد داشت که روند فعالیتی این وب سایت و مشخصات مالک آن یک بار توسط یک سازمان رسمی مورد بررسی قرار گرفته است و اگر قرار به انجام یک اقدام خلاف وجود داشته باشد، کار برای پیگیری رسمی بسیار آسانتر خواهد بود.

راه فروشگاه‌های اینترنتی بدون نماد الکترونیکی ناهموار است
حقیقت تلخی که در رابطه با قانونمند شدن فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد این است که با وجود تمامی تلاش‌هایی که شده تا به فعالیت این دسته از فروشگاه‌های مجازی رسمیت بخشیده شود، هنوز تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها به رسمیت نرسیده‌اند و تخلفاتی که در این عرصه دیده می‌شود، کم نیستند.
از گوشه و کنار دائما این موضوع شنیده می‌شود که خریداران اینترنتی باید در این زمینه چشمی بینا و گوشی شنوا داشته و به آسانی به هر فروشگاهی اعتماد نکنند و مسلما این مشکلات راه را برای دیگر فعالان این عرصه ناهموار خواهد کرد. رشد فروشگاه‌های مجازی غیر معتبر باعث ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به این بستر خواهد شد. در حال حاضر با رشد تعداد فروشگاه‌های مجازی و خرید و فروش‌های اینترنتی موجود کمی فضا و دید مردم نسبت به این فروشگاه‌ها تغییر پیدا کرده است اما باید بدانید که چیزی در حدود نیمی از این فروشگاه‌ها فاقد نماد الکترونیک و پروانه کسب هستند و این می‌تواند یک نقطه ضعف بزرگ در این زمینه باشد. فعالان حوزه تجارت الکترونیک می‌گویند که صرفه‌جویی در زمان و وقت، به دست آوردن قیمت‌های مناسب تر، تنوع بیشتر، کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات و وجود امکان مقایسه کالاها با هم، دسترسی به بازار و امکانات موجود در شهرهای بزرگ‌تر از نقاط دور کشور و همچنین کاهش مواردی نظیر ترافیک و آلودگی هوا، همه ازجمله مزایای بی‌شمار فروشگاه‌های اینترنتی هستند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و مواردی نظیر فعالیت نامناسب و خدمات‌دهی نامطلوب برخی از این فروشگاه‌های الکترونیک باعث شده است تا فضای کسب‌وکار اینترنتی در کشور ناامن به نظر برسد. این که مدیران این فروشگاه‌ها این سبک از کار را بسیار آسان و ساده می‌بینند باعث می‌شود که با دست پایین گرفتن مشکلات، نتوانند به خوبی از پس کار برآیند و این ماجرا باعث زیان بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی خواهد شد. در حال حاضر بیش از هزار فروشگاه اینترنتی در کشور وجود دارد اما تنها تعداد بسیار محدودی از آن‌ها معتبر هستند. یکی از مدیران این فروشگاه‌ها اعتقاد دارد که دیدگاه راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار بسیار ساده و کم هزینه‌ای در کشور ماست و همین ماجرا باعث شده تعداد زیادی از کاربران اینترنتی تصمیم به راه‌اندازی یک فروشگاه مجازی بگیرند. اما عدم تبحر در کار و وجود برخی از مشکلات برای خریداران باعث شده است که آنها دچار ضرر زیادی شده و به دلیل نبود ارائه خدمات مناسب به مشتری‌ها، یک بی‌اعتمادی و احساس عدم اطمینان را در میان مردم نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کنند. با ورود شرکت‌های بزرگ‌تر به این حوزه، شاید بسیاری از مشکلات به مرور زمان برطرف شود اما زمانی که یک نام تجاری یا برند براساس خدمات‌رسانی یا سرویس دهی مناسبی که به مشتریان دارد، در ذهن آنها ماندگار شود، می‌توان گفت که فروشگاه‌های اینترنتی به موفقیت لازم در این حوزه دست پیدا کرده‌اند.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

همان‌طوری که گفتیم در حال حاضر برای فعالیت یک سایت تجاری در کشور و راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، لازم است که بر نحوه فعالیت این دسته از پایگاه‌ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهی از جانب آنها رخ داد، امکان پیگیری به آسانی وجود داشته باشد. تا قبل از این به دلیل ثبت نشدن پایگاه‌های الکترونیکی تجاری و فروشگاه‌های مجازی در کشور و نداشتن مجوز این وب سایت‌ها از طرف ارگان‌های رسمی، هیچ آمار دقیقی از میزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضای اینترنت خرید و فروش کشور وجود نداشت. به همین دلیل مسوولان و مدیران آگاه برای بالا بردن امنیت فضای تجارت مجازی، به پایگاه‌هایی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه می‌کنند. در مورد این نماد باید بدانید که در حال حاضر نمادها به دو گونه مختلف هستند.
در دسته اول نماد دائم یک ستاره قرار می‌گیرد. در حال حاضر برای گرفتن نماد دائم یک فرآیند جداگانه در جریان خواهد بود که براساس آن پروسه بررسی فروشگاه شما جهت دریافت نماد دائم آغاز خواهد شد. اگر تمایل دارید این نماد را داشته باشید باید بدانید که برای گرفتن نماد دائم باید مجموعه‌ای از معیارها بررسی شود و در این مرحله کار شما مشکل خواهد بود. در مرحله دوم هم نمادی با عنوان نماد دائم دو ستاره قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم این نماد را با نماد مرحله قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم که فرآیند اعطای نماد دائم دو ستاره از نظر بررسی معیارها دقیقا مشابه و مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. اما تنها تفاوتی که در این میان دیده می‌شود این است که برای دریافت نماد دائم دو ستاره حتما باید گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه شما نصب شده باشد.
اگر شما تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار الکترونیکی دارید باید بعد از انجام اقدامات و مراحل اولیه و رعایت کردن پیش نیازها، به فکر گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی باشید، برای گرفتن این نماد می‌توانید به سایت نماد اعتماد وارد شده و برای ثبت‌نام اقدام کنید. اگر برای گرفتن نماد اعتماد دائم دو ستاره تمایل دارید باید به‌منظور مبادله امن اطلاعات بین کاربران و سامانه، از درگاه امن SSL برای مبادله اطلاعات استفاده کنید و برای دریافت گواهی امنیت SSL هم اقدام کنید.

چرا نماد باعث ایجاد اعتماد می‌شود؟

مسلما یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک همین است که اعتماد و اطمینان کافی در میان کاربران خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد. اگر یک خریدار بخواهد به کسب‌وکارهای اینترنتی اعتماد پیدا کند، باید خیالش از چند مورد راحت باشد. اول اینکه مالک کسب‌وکار شناسایی و امکان مراجعه به آن در صورت بروز اشکال وجود داشته باشد. دوم اینکه بداند اطلاعات کالاها یا خدمات ارائه شده در وب سایت کامل و صحیح هستند و اینکه یک گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد. مواردی مانند واضح بودن روند برگرداندن یا تعویض کالا و پس گرفتن پول، محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران و درنهایت وجود امنیت کافی وب سایت برای انجام تراکنش‌های مالی باعث می‌شود که تایید یک موسسه و مرکز ملی اعتماد ضروری به نظر برسد. به این ترتیب اگر تمامی این موارد توسط یک موسسه ملی مورد تایید قرار بگیرد، مردم می‌توانند با خیالی آسوده از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند. در ایران این کار به عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است تا مسوولیت ایجاد زیرساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکارهای اینترنتی را به عهده بگیرد. هدف اصلی از اعطای این نماد به دست آوردن اعتماد مردم و قانونمند کردن فعالیت کارهایی است که به صورت اینترنتی انجام می‌شود. مسلما سازمان‌دهی سایت‌های تجاری کشور یک گام بسیار موثر و کارآمد برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک در کشور خواهد بود. خریداران هم باید با جست وجو در فهرست وب سایت‌های مورد تایید، از صحت نماد اعتماد الکترونیکی که در بالای سایت‌ها می‌بینند، اطمینان حاصل کنند زیرا این امکان هم وجود دارد که متخلفانی این نماد را به صورت جعلی در وب سایت خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد خریداران را به سمت خود جلب کنند اما باید بدانید که این نماد قابل کلیک خواهد بود و بعد از کلیک روی آن، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود، که شناسنامه نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه را به شما نشان خواهد داد.

Go to TOP