رکود پروژه های عمرانی در سمیرم؛

سه طرح ملی و جاده ای و یک دهه توقف

این نوشتار بنا دارد پرونده یک دهه روند کاری و مطالعاتی بزرگراه اصفهان- یاسوج، جاده بین استانی روستای شهیدپادنا به دِزکُرد اقلید و همچنین نیمه کاره ماندن اتصال جاده بین استانی شمس آباد ونک به جاده ارتباطی لُردگان را بگشاید و بررسی کند.

mahmodafshariپایگاه خبری سمنا / محمود افشاری- تخصیص نیافتن یا جابجایی اعتبار، تغییر ساختار و مدیریت کلان و استانی، اولویت دادن به سایر طرح ها و دیدگاه های متفاوت مسوولان و نمایندگان مجلس در هر دوره و حتی تغییر دولت ها از مهمترین دلایل توقف یا کُندی برخی طرح ها محسوب می شود.

اینها و چندین و چند نظر و توجیه کلان و منطقه ای و حتی مردمی،اجتماعی و طوماری از مهمترین دلائل کندی، توقف، رکود یا از اولویت خارج شدن طرح هایی است که روزی کلنگ می خورند و تا یکی دو مرحله کار پیش می روند اما به یکباره تعطیل یا متوقف می شوند.

بررسی ابعاد و چگونگی توقف سه طرح ملی و منطقه ای در استان اصفهان و شهرستان سمیرم در جنوب این استان پهناور، هدف این نوشتار است.

نوشتاری که بنا دارد پرونده یک دهه تعطیلی یا روند لاک پشتی بزرگراه اصفهان، یاسوج ، جاده بین استانی روستای شهیدپادنای سمیرم به روستای دِزکُرد اقلید استان فارس و همچنین نیمه کاره ماندن اتصال جاده بین استانی شمس آباد ونک سمیرم به جاده ارتباطی لُردگان و بروجن استان چهارمحال و بختیاری را بگشاید و بررسی کند.

سال ۸۸ همان سالی بود که مطالعات پروژه شامل مسیریابی، اتصال دو نقطه ابتدایی و انتهایی،مشخص شدن شیب طولی، شعاع قوس ها، تصاویر هوایی، برداشت میدانی و میخکوبی و نقشه برداری مسیر پلان طرح بزرگراه ارتباطی اصفهان- یاسوج کلید خورد.

این اقدام در امتداد سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی در اتصال همه مراکز شهرستانی به مرکز استان تعریف شده و این محور در مسیر کریدور شمال، جنوب کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار بود چرا که راه اصلی ارتباطی مرکز و شمال کشور به استان های جنوبی و فارس محسوب می شد.

علاوه براین بدلیل برفگیر بودن این محور بویژه در محدوده گردنه پُشته و نبود راه جایگزین به هنگام تصادفات احتمالی و مسدودی راه، دستکم یک خط از چهار خط این جاده می توانست بسهولت در عبور و مرور کمک کند.

اما موضوع قابل ذکر بعد از انجام مطالعات و کارشناسی این طرح ملی باقی ماندن در همین مرحله ابتدایی بود که به گفته مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست اخیر مدیران این مجموعه با خبرنگاران، به دلیل موافقت نکردن معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری دولت قبل و سازمان برنامه و بودجه دولت جدید خبری از ادامه و اجرای این پروژه نیست،پروژه ای عظیم که در حوزه اصفهان آن ۵۴ کیلومتر و در کل طول مسیر ۶۰ کیلومتر تا صنایع پتروشیمی مستقر در استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی پل قَرَه امتداد دارد.

دومین پروژه عمرانی و بین استانی حوزه راه های شهرستان سمیرم، جاده ارتباطی روستای شهید این شهرستان به روستای دزکُرد اقلید در استان فارس است که سال ۸۴ یعنی یک دهه قبل کلنگ احداث آن زده شد.

طول این طرح در محدوده جنوب شرقی استان اصفهان ۱۶ و نیم کیلومتر و کل طول مسیر در هر دو استان ۳۰ کیلومتر بود.

سال های ۸۷ و ۸۹ بخش عمده عملیات خاکی و راهسازی آن با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان انجام شد و مدیرکل راه استان، معاون عمرانی استاندار، نمایندگان مجلس سمیرم و استان های همجوار و مدیر امور عشایر از این طرح دیدن کردند، دیدارها و فعالیت های عمرانی که آن زمان در رسانه ها و خبرگزاری ایرنا در سمیرم هم بازتاب خبری داشت و حتی بیشتر ابنیه و پل ها احداث و لایه اولیه جاده نیز آماده قیرپاشی شد.

خروج منطقه از بن بست ارتباطی، ظرفیت خوب گردشگری روستاهای پادنا و ارتفاعات بی نظیر دامنه های دنا، توسعه کشاورزی و باغداری و انتقال گسترده سیب در روستا های این بخش و حتی جابجایی و کوچ راحت تر عشایر پادنای بزرگ سمیرم از مهمترین محاسن اجرایی شدن این جاده ارتباطی بین استانی بود.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست روز راهدار امسال با خبرنگاران، دلیل رکود و توقف این طرح را نیز حذف اعتبار ملی برشمرد و افزود: اعتبارات داخلی جوابگوی تکمیل این طرح نیست و علاوه بر این، طرح مورد اشاره ۵۰۰ میلیون تومان بدهی قبلی دارد.

۵۰۰ میلیون تومانی که با گذشت این سال ها و توقف این طرح به هدر رفته و حتی اسکلت و ترکیب عرضی جاده نیز کم شده و بهم ریخته است.

هرچند هوشنگ عشایری مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس که تا سال ۱۳۹۰ مدیر کل همین اداره کل در استان اصفهان بود، مدتی است با اشرافیت کامل به موضوع، اجرای طرح از سمت استان و محل حوزه کاری خود را آغاز کرده است.

اتصال بین استانی شمس آباد ونک در غرب سمیرم به پل کرّه بَس جاده لردگان به بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، دیگر پروژه نیمه کاره است که ادامه اجرایش به محاق فراموشی سپرده شده است.

این طرح همزمان با همان طرح ارتباطی روستای شهید به دزکُرد، این بار در جنوب غرب سمیرم و اصفهان کلنگ زده شد و بخشی از عملیات خاکی و راهسازی آن انجام گرفت تا بخشی از محدوده استان اصفهان آن سال ۸۹ تا رودخانه شمس آباد تکمیل و افتتاح شود.

طرح جاده بین استانی به طول ۱۷ کیلومتر در هر دو استان، که هفت و نیم کیلومتر آن در محدوده اصفهان(خروجی شهر ونک تا رودخانه شمس آباد) آن نصف و نیمه تکمیل شده اما از سمت استان همجوار برای اتصال و ادامه طرح اقدامی نشده است.

احداث دو پل قوی و بسیار بزرگ بر روی رودخانه شمس آباد و حدود شش تا هفت کیلومتر کوهبری در ادامه مسیر نشان از کار و اعتبار ملی و کلانی است که تامین شدن آن کاری سخت می نماید، هرچند محاسنی مانند خروج شهر ونک از بن بست بلند کوه های آسمان خراش، توسعه بخش کشاورزی و گردشگری چشمه ناز و شمس آباد، باز شدن چهارمین راه دسترسی بین استانی از سمیرم اصفهان به چهارمحال و بختیاری و تقویت اشتغال محلی از جمله صنایع آب معدنی را به دنبال خواهد داشت.

مجال طولانی بررسی این پرونده خاک خورده با سه فصل مجزا، هرچند به تطویل نوشتار انجامید اما ضرورت تکمیل و تحویل آنها بعد از یک دهه رکود، چشم امید به دست تدبیر دولتمردان دوخته است.

  1. سلیمی گفت:

    چه عجب
    یک خبرنگار هم یاد پادنا کرد.
    تشکر و تقدیر

    • خبرنگار گفت:

      ما خبرنگاران به فکر همه شهرستان هستیم اما مشکل ارتباطی ما به سب پراکندگی زیاد شهرستان است. این سال ها هم که متاسفانه نماینده مجلس هیچ تعاملی و ارتباطی با رسانه ها و بویژه خبرنگاران محلی ندارد.
      دیدگاه ما منطقه ای و شهرستانی است و آمادگی داریم مسائل همه شهرستان را پوشش دهیم.
      ادفتر خبری و بخش ارتباط با سمنا، ایمیل خبرنگاران، و تلفن آنها آماده دریافت نظرات و مشکلات شما همشهرستانی های عزیز است.

  2. سلام بعنوان یک شهروند از اینکه به مساله راکد شدن معظل راههای شهرستان توجه نموده اید تشکر می نمایم.ولی به نظر می رسد جوابتان انتخاباتی است .ایا رفع این معظل در سطح شهرستان فقط برعهده نماینده محترم در مجلس است >؟بس مسولین ومدیران در شهرستان چه کاره اند؟من مدافع ویا طرفدار نماینده شهرستان نیستم همه جانبه گرایی در وجود معظلات عامل مهمی دررفع مشکلات است.

Go to TOP