داستان انتخاب نام‌های شرکت‌های بزرگ

این روزها نام‌های تجاری بسیاری از مقابل چشمانمان می‌گذرد. تنها کافی است تا چشمانمان را از پنجره ماشین یا در هنگام پیاده‌روی به تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی بیندازیم. اما این نام‌ها از کجا پدید آمده‌اند؟

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها نام‌های تجاری بسیاری از مقابل چشمانمان می‌گذرد. تنها کافی است تا چشمانمان را از پنجره ماشین یا در هنگام پیاده‌روی به تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی بیندازیم. اما این نام‌ها از کجا پدید آمده‌اند؟ با ما همراه شوید تا با ۲۱ داستان از مجموع داستان‌های مربوط به انتخاب نام‌های تجاری معروف همچون سامسونک، اپل، گوگل و‌ دیگر غول‌های دنیای تکنولوژی آشنا شوید.

تا به حال به برندها و اسم‌هایی که هر روزه از خدمات و محصولاتشان بهره مند می‌شوید فکر کرده‌اید؟ مثلا چرا یک تولید کننده محصولات ورزشی با نام Blue Ribbon Sports نام خود را به Nike تغییر می‌دهد؟ طبیعتا اگر داستان کلمه Nike را بدانید، پاسخ سوالتان روشن‌ خواهد شد. Nike به واقع نام یکی از خدایان اسطوره‌های یونانی است که شخصیتی پیروزمند در اساطیر این کشور دارد. طبیعتا چنین اسمی با چنین ریشه تاریخی انتخاب بهتری از Blue Ribbon Sports به شمار می‌رود. اینطور فکر نمی‌کنید؟
با در نظر داشتن این مقدمه، نگاهی خواهیم داشت به شرکت‌های بزرگ عرصه تکنولوژی و داستان‌های پشت پرده انتخاب نام‌های تجاری‌شان. با ما همراه شوید.
سامسونگ
سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای سه ستاره است و این نام جهت نمایش ویژگی‌هایی همچون «بزرگ، پرتعداد و قدرتمند» انتخاب شده است.
شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی اولین چیزهایی که سامسونگ تولید می‌کرده است، محصولاتی همچون ماهی خشک، سبزیجات، میوه‌جات و … بوده است.  حالا این کمپانی کره‌ای‌ رفته رفته در طیف وسیعی از بازارها وارد شده‌ است. در واقع در سال ۱۹۸۷ با درگذشت بنیانگذار اصلی این شرکت، یعنی Lee Byung-chull، فرزند وی Kun-Hee Lee تصمیم می‌گیرد که نام سامسونگ را به عنوان ۵ برند برتر در زمینه محصولات الکترونیکی قرار دهد و اگر اکنون نگاهی به جداول و آمارها بیندازید, موفقیت آن‌ها در این زمینه را لمس خواهید کرد. هر چند امروزه غالب افراد این شرکت کره‌ای را بخاطر وسایل الکترونیکی و تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایشان می‌شناسند ولی طی این سال‌ها سامسونگ بازارهای بسیار گسترده‌تری همچون صنایع هوا فضا، بیمه و شرکت‌های سرمایه گذاری و بسیاری دیگر را تحت سلطه قرار داده است.
همچنین لوگوی سامسونگ  از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۹۳ شامل سه ستاره که با ابعاد مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، طراحی شده بود. از ۱۹۹۳ به بعد لوگوی سامسونگ با همین شمایل امروزی‌اش بر روی محصولات این شرکت حک می‌شود.
نوکیا
 غول بازنشسته موبایل، از شرکت‌هایی است که  روزهای ابتدایی پدید آمدنش، هیچ ارتباطی با دنیای فناوری نداشته است.
داستان نوکیا از سال ۱۸۶۵ و کارخانه چوب‌بری در Tammerkoski Rapids فنلاند آغاز می‌شود. در سال ۱۸۶۸ و در جستجوی توسعه، بنیانگذاران این شرکت کارخانه دیگری را در فاصله چند مایی شهر نوکیا و در کنار کارخانه Nokianvirta تاسیس کردند. همین جابجایی‌ها سبب الهام گرفتن بنیانگذاران و شکل گیری نام نوکیا برای این مجموعه در سال ۱۸۷۱ شد. البته شاید فاصله زمانی مابین تاسیس کارخانه تا نام‌گذاری رسمی این شرکت برای شما هم علامت سوال ایجاد کرده باشد، ولی باید بگوییم که داستانی که برایتان نقل می‌کنیم در قرن ۱۹ میلادی جریان دارد و در آن دوره اهمیت وجود نام تجاری و برندینگ به اندازه‌ای که امروز مشاهده می‌شود، نبوده است.
در سال ۱۹۶۷، بالاخره مجموعه نوکیا به صورت رسمی با ۵ شرکت زیر مجموعه ثبت شد. این شرکت‌ها در ۵ بازار مختلف از جمله، سیم و کابل، لاستیک، جنگل‌داری، الکترونیک و تولیدات برقی فعالیت داشتند.
امروزه با فروش این مجموعه به مایکروسافت، سه بخش از مجموعه نوکیا باقی مانده است که از آن‌ها با نام‌های Nokia Networks, HERE و  Nokia Technologies یاد می‌کنیم.
اپل
هر چند این روزها، اپل نامی است که به مراتب آن را می‌شنویم یا می‌بینیم، ولی بعید می‌دانم که در رابطه با نحوه جالب انتخاب نام این شرکت توسط استیو جابز فقید اطلاعی داشته باشید.
در یکی از ویدیوهایی که از جابز منتشر شده است، استیو جابز جوان توضیح می‌دهد که چگونه در روزهای ابتدایی ناچار به انتخاب یک نام ساختگی برای انجام یک کار اداری می‌شود. در این بین پیشنهاداتی همچون ماتریکس الکترونیکس وجود داشته است، ولی بالاخره این اسم اپل است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع شرط بر این گذاشته می‌شود تا اگر قبل از پایان مهلت مقرر نام بهتری پیشنهاد داده نشود، از اسم اپل به عنوان نام تجاری شرکت استفاده شود.
اما خب همین نام اپل از کجا به ذهن استیو جوان رسیده است؟ این نام خودش قضیه جالب و حتی بانمکی دارد. جابز خودش در این باره می‌گوید:”نیمی از دلایل من به این برمی‌گشت که  سیب را خیلی دوست داشتم و نیمی دیگر نیز آن  بود که من قبل از آن در شرکت آتاری مشغول به کار بوده‌ام و اسم اپل (Apple) بالاتر از نام  آتاری (Atari) در دفترچه تلفن قرار می‌گرفت.» در سال ۲۰۰۷ کلمه کامپیوتر از نام Apple Computer کنار گذاشته شد و نام تجاری این شرکت به همان Apple خشک و خالی محبوب تبدیل شد.
 محض اطلاعتان، Atari نیز فعلی در زبان ژاپنی به معنای «به هدف زدن» است که برای یک شرکت بازی نام در خوری محسوب می‌گردد.
LG
ال‌جی‌ نیز همچون دیگر شرکت‌های حوزه تکنولوژی، در ابتدا با نامی دیگر شروع به فعالیت کرده است.
در سال ۱۹۸۵ و با پایان جنگ کره، شرکت GoldStar فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات الکترونیکی آغاز کرد. در آن زمان شرکت خواهر این شرکت کره‌ای، Lak-Hui نام داشت که در واقع به معنای خوش‌شانسی یا Lucky در زبان انگلیسی است. از این رو با ترکیب و ادغام این دو مجموعه با یکدیگر، Lucky Goldstar پدید آمد.  LG که ما امروزه نام آن را هر روزه می‌شنویم، مخفف همین کلمه Lucky Goldstar است و از آن برای شعارهای تبلیغاتی معروف این شرکت Life’s Good استفاده می‌شود. در سال ۱۹۹۵ شرکت ال‌جی لوگو و برند خود را بروزرسانی کرد.
Go to TOP