کارشناس تغذیه و رژیم درمانی :

سمیرمی ها نسبت به سایر مناطق ۱۴درصد انرژی بیشتری نیاز دارند

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: در مناطق سرد سیر مانند سمیرم مردم نسبت به سایر مناطق به ۱۴در صد انرژی بیشتر نیاز دارند.

نسرین عمرانی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سمنا ، بیان کرد: در فصل سرما به دلیل کاهش دمای هوا یکسری بیماری های گوناگون از جمله “سرما خوردگی” ،”آلرژی های فصلی” و “افسردگی” شیوع بیشتری پیدا می کند که می توان با تغییر در عادت های غذایی و نوع تغذیه تا حدودی عوارض این بیمار ی ها را کاهش داد .

وی بیان داشت : در مناطق سرد سیر مانند سمیرم مردم نسبت به سایر مناطق ۱۴در صد انرژی بیشتری نیاز دارند زیرا بدن به مقدار انرژی بیشتری نیاز دارد تا صرف مقاومت در برابر سرما کند و با این کار از بروز بیماری های مختلف جلوگیری میکند.

*توصیه های پزشکی این کارشناس تغذیه در فصل سرما:

در ادامه شاهد این توصیه های پزشکی در فصل سرما هستیم :

۱-ویتامین A: این ویتامین باعث کاهش عفونت های دستگاه تنفسی می شود که در مواد گوناگونی از جمله گوشت، جگر ،شیر، ماست وموادی که پیش ساز ویتامین A را دارند مانند هویج وجود دارد.

۲-کلسیم :کلسیم علاوه بر کمک کردن به سوخت و ساز بدن این امکان را به بدن می دهد تا انرژی کافی برای مقابله با سرما را داشته باشد. همواره عفونت ها با تب همراه بوده که این خود باعث کاهش آب و الکترولیت های بدن می شود
بنابر این به خاطر داشته باشیددر هنگام سرما خوردگی و عفونت ها باید آب به فراوانی مصرف شودکه با مصرف آب مرکبات، سوپ وآش روند کاهش آب بدن بهبود می بخشد.

۳-ویتامین C: در این مورد می توان از مکمل ها و موادی که دارای این ویتامین هستند استفاده کرد.ویتامین Cمانند ویتامین A باعث کاهش عفونت ها و التهاب دستگاه تنفس می شوداین ویتامین در مرکبات،کیوی وگوجه فرنگی به وفور یافت می شود .

۴-آهن: این ماده در سبزیجات، اسفناج، جعفری،گوشت، جگر، مرغ،حبوبات و مغزی جات دیده می شود .
نسرین عمرانی در ادامه تصریح کرد : در فصل زمستان احساس خستگی و افسرده گی بسیار شایع است که می توان بامصرف منیزیم و ماهی آن را بهبود بخشید .

وی در مورد منیزیم گفت: منزیم در انواع مغزیجات مانند بادام و فندق و میوه جات، غلات کامل مانند سبوس گندم یافت می شود .

کارشناس تغذیهو رژیم درمانی با اشاره به این که بدن ویتامین D را از نور خورشید دریافت می کند و این امر در فصل سرما کاهش می یابد تصریح کرد : ماهی علاوه بر داشتن ویتامین D دارای امگا۳ است که این ماده باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شود که این امر حالت خستگی و افسردگی را کاهش می دهد.

عمرانی در ادامه اذعان کرد : درفصل سرما کاهش مصرف آب بیماری یبوست را ایجاد می کند که می توان با مصرف فیبر که در موادی مانند سبزیجات و میوه جات وجود دارد از مبتلا شدن به آن پیشگیری کرد .هم چنین می توان میوه ها را با پوست و سبزیجات را به صورت خام مصرف کرد استفاده از نان سبوسدار مانند بربری نیز توصیه می شود.

*شایع ترین بیماری در فصل سرما

نسرین عمرانی در پایان بیان داشت :سرماخوردگی شایع ترین بیماری در فصل سرما است که باید از خود درمانی و مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها پرهیز شود.

وی افزود :در موارد سرما خورگی می توان از سوپ مرغ که ضد التهاب است و مخاط بینی و گلو را جدا کرده واز بدن خارج می کند استفاده کرد همچنین افزودن فلفل، سیر و پیاز که خاصیت ضد باکتریایی دارند توصیه می شود . استفاده از دم کرده ی آویشن که بر طرف کننده ی التهاب مجاری تنفسی و ضد سرفه است ،چایی سبز و استفاده از ترکیب عسل و آب لیمومفید واقع میشود .

  1. ناشناس گفت:

    در این سرمای سوزناک شهرستان , باید خیلی مراقب باشیم کمتر سرما بخوریم تا از امور زندگیمون عقب نیفتیم

  2. ممدخان گفت:

    سپاس از این کارشناس که بجای بلیط گرفتن و پول بجیب زدن توصیه های عمومی برا مردم منتشر کرده
    موفق باشید همشهری

  3. ساسان گفت:

    ممنون. ازخانم عمرانی وعزیزان زحمتکش پایکاه خبری سمنا کمال تشکر را دارم .گاهی اوقات چنین اطلاع رسانیهایی باعث جلو گیری از امراض حاد میشود …و انتشار چنین اخباری که جنبه تشریفاتی اداری ندارد در جامعه به میزانی سودمندتر است…خب بالاخره خبر های دیگر هم در جای خود حایز اهمیت هستند .باز هم سپاس .

Go to TOP